Történelmi körutazás Székelyföldön és a Mezőség tájain
Pálóczis diákok Erdélyben
Testvériskolánkkal, a sepsiszentgyörgyi Puskás Tivadar Szakközépiskolával közösen eredményes pályázatot nyújtottunk be a Határtalanul! program keretében meghirdetett Együttműködés középiskolák között tárgyú pályázati kiírásra. A 4,8 MFt támogatásból 2019. április 8-án 40 diákunk indult, három pedagógus kíséretében, egy négynapos erdélyi történelmi körutazásra Székelyföldön és a Mezőség tájain, júniusban pedig 40 sepsiszentgyörgyi tanuló látogat Magyarországra, illetve intézményünkbe.
Utunk első állomása Nagyvárad volt. Megtekintetük a Római Katolikus Püspöki Palotát, ami épp felújítás alatt állt, de a bazilikába be tudtunk menni. Megtekintettük a Fekete Sas Palotát, az Apolló palotát, valamint Szent László király szoboregyüttesét. Rövid belvárosi séta után indultunk tovább. Következő állomásunk Körösfő volt, a helyi református lekész a templomban mesélt nekünk a környék népszokásairól és hagyományairól.
Ezt követően késő este értünk a szállásunkra, Mezőmadarasra, ahol a helyi református lekész felesége fogadott minket, és osztotta ki a szállásunkat valamint a vacsorát.
Keddi úticélunk Torda és Marosvásárhely volt. Marosvásárhelyen megtekintettük a Vártemplomot és a Várat, a Városházát és a Kultúrpalotát, valamint a Bolyai-líceumot és a Teleky Tékát. Délután meglátogattuk a Tordai-sóbányát, majd pedig a Tordai-hasadékot.
Szerdán érkeztünk Sepsiszentgyörgyre, ahol a Puskás Tivadar Szakközépiskola bejárásával megismerkedtünk a helyi szakképzéssel. A diákjainkat az iskola pedagógusai rövid városnézésre kalauzolták, sajnos nem maradt sok időnk a város megismerésére.
Csütörtökön indultunk haza Mezőmadarasról, ekkor iktattuk be utolsó állomásként Kolozsvárt. Útban idefelé tettünk látogatást a Kallós Zoltán Alapítvány Néprajzi Múzeumában, ahol az erdélyi magyar és román népi kultúra szellemi, tárgyi értékeit, hagyományait ismerhettük meg. Ezután megtekintettük a válaszúti Bánffy kastélyt. Kolozsvárott a Mátyás-tér és szobor tanulmányozása után rövid városnézést iktattunk be, majd megkezdtük hosszú hazautunkat Örkénybe.
Diákjaink a magyar történelemhez kapcsolódó történelmi és kulturális épületegyütteseket, magyarlakta városokat tekinthettek meg a körutazás keretében Erdélyben, amely által magyarságtudatuk erősödött. Az utazás során egyben a partneriskolával való kapcsolattartás is tovább mélyült, újabb stratégiai célok kialakítására és lefektetésére is sor került.
Kerepesi István Gábor
kísérőtanár