Pénz7 a Pálócziban
Magyarország 2015-ben csatlakozott először ahhoz, az Európa szerte 23 országban egy időben zajló kezdeményezéshez, melynek célja, hogy már fiatal kortól segítse a pénzügyi ismeretekkel rendelkező, sorsát e téren is kezében tartó fogyasztó információkkal való támogatását, a figyelemfelkeltést a pénzügyi tudatosságra. 2017-től az Emberi Erőforrások Minisztériuma, mint projektgazda, a tananyagot a tanév hivatalos rendjébe is beillesztette.
Intézményünk idén első alkalommal regisztrált a programsorozatra, így március 6. és 10. között 10 pedagógus kolléga 2 önkéntes segítővel, 159 tanulónak, összesen 26 tanítási órát tarthatott a pénzügyi tudatosságról. A program idei pénzügyi mottója, alaptémája a „Bankoljunk okosan!”, a korszerű pénzkezelés volt.
Szabó Mária tanárnő segítségével három program is megvalósult. Március 7-én kollégiumunk társalgójában Juhászné Hefler Ildikó, az Örkényi Takarékszövetkezet örkényi kirendeltségének vezetője előadást tartott a végzős évfolyam tanulóinak. Beszélt a fizetőeszközök történetéről, a biztonságos bankolásról, tanácsokkal látta el az életbe hamarosan kilépő fiatal felnőtteket. Megmutatta a bankkártyák, bankjegyek egyedi, hamisításukat gátló ismérveit, s bankjegyvizsgálatot is lehetett végezni egy erre szolgáló berendezés segítségével.
Ezen kívül a pénzügyi tudatosság és gazdálkodás témahetén belül összeállított egy feladatlapot, amely a pénzről, a gazdagságról, a gyarapodásról és a szegénységről szóló közmondásokkal és szólásokkal dolgozott. Érdekessége, hogy nem csupán a saját, hanem más nemzetek frazeológiáját is tartalmazta ez. Ezt a feladatlapot két osztály kivételével minden olyan osztályban megcsináltatta csoportmunkában, ahol tanít.
Illetve édesapja bankó- és éremgyűjteményét mutatta meg a 12. cd osztálynak. A gyűjtemény által több száz érmet és néhány emlékérmet tekinthettek meg a tanulók. Ezek a bankók jelezték számukra a pénz devalválódását is, hiszen akadt köztük millpengő és billpengő is. A legnagyobb érdekesség a legkisebb méretű bankjegy volt, amely már majdnem elérte a száz esztendős kort.
Huszti Ildikó tanárnővel pedig a 12. cd osztály Idegen nyelvórán angolról magyarra végzett fordítást a pénzről.
A kollégiumi falújság aktualizálás a téma köré Apróné Schütz Mária, kollégiumi nevelő érdeme. A kirakott tájékoztató egyaránt érintette a régi és az aktuális magyar és külföldi pénzeket.
A kollégium valamennyi lakójának tartott foglalkozást Szabó Éva, kollégiumi nevelő a családi gazdálkodás témakörében. Célja a pénz, mint eszköz tudatos használatának elsajátítása, a legalapvetőbb gazdasági fogalmak és folyamatok ismertetése, a család, mint a társadalom legkisebb gazdasági egységének vizsgálata, a fogyasztói kosár, mint mikroökonómiai fogalom értelmezése volt. Feldolgozásra került a vásárlás tervezése, az önálló gazdálkodásra nevelés, a szerepvállalás a családban nem pénzügyi javakkal, hanem például segítéssel, odafigyeléssel, munkamegosztással.
Kuris Árpád tanár úr három osztályban tartott órát, melyek témája a 11. m és 12. m osztály esetében a vállalkozás indítása volt, a 9. a osztályban pedig az ösztöndíjak okos felhasználására helyeződött a hangsúly. Egy tesztet is töltetett a tanulókkal a témában, olyan kérdéseket boncolgattak általa, mint például, hol használtak először papírpénzt, mi adja ma a pénz értékét, vagy éppen az, hogy mi is a készpénz fogalma. Minden esetben egy általa készített Power Point-os bemutató segítette munkáját.
A 12. cd osztály tanulói a részvényekről tanultak Magyarné Gaál Mária tanárnővel, ezen óra keretein belül jelképesen Pálóczi Részvényekhez is jutottak a végzősök.
Nagy Csilla, gyakorlati oktatásvezető asszony szervezésében iskolánkba látogatott pénzgyűjteményével Marossy Elemér nyugdíjas kollégánk. Aki a 11. m osztálynál tartott bemutató órát. A tanulók egyesével tekinthették meg az értékes érme és papírpénz gyűjteményét, melyben olyan kuriózumok is helyet kaptam, mint aranypénzek, illetve római kori pénzek. Ezek az egyedi és értékes pénzek nagyon érdekelték tanulóinkat. Olyan könyveket is bemutatott közben, melyek segítenek egy pénz beazonosításában, ha az már nem egyértelmű.
Ozsváth Kata, igazgatóhelyettes asszony két foglalkozást tartott a 13. d és 12. cd osztályokban, melynek témája: 70 éves a magyar forint. Az órán feladatlapok töltöttek ki önállóan, mely a forinttal, valamint a bevezetésével, történetével kapcsolatos érdekesebb kérdéseket tartalmazott. Aztán megtekintettek egy híradó részletet, végül a válaszokat közösen megbeszélték, ezáltal került a téma feldolgozásra. A diákok többsége érdekesnek tartotta a kérdéseket, néhány válasz meglepetésszerűen hatott rájuk. Az érettségi előtt álló 12. cd osztály tanulói a történelem órákon tanultakat tudták előhívni elsősorban az évszámok tekintetében.
Gyakorlati foglalkozás keretein belül Soós-Győrffy Csaba tanár úrral a Pénz7 keretében a 9. a és 10. m osztályokban levetítésre került a „KING FOR A DAY” című 1983-ban készült bolgár játékfilm angol felirattal. A film egy tragikomédia, amely a háború utáni, viszonylag nehéz időszakban zajló események sorozatával képletesen illusztrálja egy felelőtlen parasztember életmódját, aki végül is többszöri vállalkozások és kudarcok után minden vagyonát elveszíti. A film megtekintése után a diákokkal közösen elemezték ki az eseményeket, szinte minden mozzanatra találtak napjainkban előforduló azonosságokat, emberi tragédiákat. Végül a pénzvilág és egy vállalkozás elindításának alapjait beszélték meg, SWOT analízist készítve egy konkrét példán keresztül. Az angol felirat értelmezése által az idegen nyelvi kompetencia is fejlesztésre került.
Az informatika sem maradhatott ki a sorból, Takács Attila tanár úrral a 13. d osztály weblapot készített, ezek közül egy megtekinthető a http://aluuuuu.uw.hu címen.
Varga Antal tanár úrral a 9. b osztály még a testnevelés óra egy részén is külföldi pénzérméket nézegetett.
Vida Péter tanár úr a Magyar Nemzeti Bankkal vette fel a kapcsolatot, általa kaptunk öt különböző tájékoztató anyagot, melyek kiosztásra kerültek a tanulók között, valamint elhelyezésre kerültek az iskola újságos állványán, hogy bárki tudjon belőle venni a későbbiekben is, ha érdeklődik a téma iránt.
Jómagam pedig öt matematika órán keresztül foglalkoztam a témával, a 9. a, 9. b és 11. m osztályokban. A 9. évfolyamon olyan feladatsort oldottak meg a diákok csoportmunkában, ami egy tanuló zsebpénzének beosztásáról, bevásárlás megtervezéséről, egy család teljes havi költségvetéséről, banki kamatos kamatokról szóltak. A 11. m osztályban pedig a Diákmunka volt a központi téma. Olyan fontos momentumait vizsgáltuk meg ennek, mint például, hogy miket kell tartalmazni egy szerződésnek, vagy, hogy milyen feltételek mellett dolgozhat egy nappali tagozatos tanuló.
Az idei tapasztalatokból okulva a jövő évi Pénz 7 talán még ennél is gazdagabb programsorozat lesz. Mindezek előtt azonban a Digitális témahétre kerül sor iskolánkban április 3. és 9.-e között. Igyekszünk akkor is kitenni magunkért.
Roicsik Rita
Program szervező