Közép-magyarországi ASzC Pálóczi Horváth István Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium

Digitális Témahét 2016.

2016.04.13.

 

Április első hetében került sor a Digitális Témahét megszervezésére országosan. A DTH. célja a digitális pedagógia elterjesztésének, alkalmazásnak mélyítése annak érdekében, hogy az iskolai pedagógiai eszközök, alkalmazott módszerek köre bővüljön, a digitális kompetenciát alkotó készségek, képességek fejlesztése az informatika tantárgyon túl is megvalósuljon. A Digitális Témahéthez csatlakozó iskoláknak lehetőségük nyílik az általuk választott témákat digitális eszközökkel és módszerekkel feldolgozni.

Iskolánk is csatlakozott a Digitális témahéthez, melynek keretében 2016. április 5-én végighallgathattuk a Cyber Services Zrt.-től érkező Virág Csaba „Kérdezd a hackert, avagy ismered-e a kütyüjeidet!?” című előadását.

Sok érdekes történetet mesélt az „adatbiztonságról”. Például arról, hogy mennyire vagyunk kitéve a különböző hackertámadásoknak, milyen trükkökkel és mennyire „könnyen” tudják ellopni személyes adatainkat, megcsapolni bankszámlánkat akár úgy, hogy a buszon mellettünk állnak és a zsebünkben van a bankkártyánk. Olyan dolgokra világított rá, amelyek a hétköznapi emberben fel sem merülnek. Facebookra feltöltött és törölt képeinkről, melyek ugyanúgy visszaállíthatóak, akár egy már véglegesen töröltnek hitt e-mailünk.

A Digitális Témahéthez kapcsolódóan négy osztály az osztályfőnöki órák keretein belül megnézte a Safer Internet három kisfilmjét.

A Safer Internet program egyik fő tevékenysége a biztonságos internethasználat tudatosságának növelése a felhasználók körében.

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat (NGYSZ) a hazai Safer Internet Konzorcium Tudatosságnövelő Központjaként 2010 óta számos iskolában, művelődési házban és egyéb intézményben tartott a témában oktatásokat.

Az általuk készített kisfilmek olyan kérdéseket érintenek, melyek a mindennapi életünk részei. Ilyen többek között a személyes adatok védelme, az online zaklatás, netikett és a webes identitás online játékok, internetfüggőség, közösségi oldalak.

A filmek megtekintése után a tanulók az osztályfőnökökkel közös párbeszéd keretein belül értékelték, illetve átbeszélték a kisfilmekben feldolgozott témaköröket.

Egy szakközepes osztályban a zanza.tv segítségével érdekes magyar és matematika órákat tartottunk a számítástechnika teremben.

zanza.tv egy középiskolások számára készült videós oktató portál, amelyen több száz oktatóvideó, interaktív teszt és feladatlap érhető el azonnal, egy kattintással, nyolc tantárgyhoz kapcsolódóan.

Magyar és matematika órán a tanulók megnéztek egy ötperces videót, amely az órai tananyag fogalmait, tényeit foglalja össze, magyarázza el érthetően. Ennek többszöri meghallgatása, esetleg kijegyzetelése megalapozza, hogy a tanuló megértse, megtanulja a téma lényegét. Ehhez kötődik egy tíz kérdésből álló interaktív teszt, amely a legfontosabb tudnivalókra kérdez rá. Része még a témának egy kinyomtatható vagy letölthető, hosszabb munkát, több kifejtést igénylő feladatlap, megoldó kulccsal együtt. Ennek kitöltése nagyon hasznos, hiszen a száraz tények tudásán túl az adott témában való elmélyülést segíti.

Összességében úgy gondolom, hogy sikeres és tartalmas hetet tudhatunk magunk mögött. Talán sikerült bebizonyítanunk tanulóinknak, hogy – miként minden függőséget okozó civilizációs találmánynak - az internetnek is van kevésbé fényes oldala s a valóság sokkal sokszínűbb a virtuális valóságnál!

A számítástechnika a mindennapjaink része, de fontos megtanítanunk a gyerekeinknek azokat az alapszabályokat, amelyek segítségével elkerülhetőek a nem kívánt rossz élmények. Tanárkollegáimmal fontosnak tartjuk, hogy az informatika vívmányait beemeljük a tanítási folyamatba, ezért továbbra is üdvözlünk minden hasonló kezdeményezést.

 

 

 

Hírek, információk


X