A Herman Ottó Vándortanösvény nálunk járt!
A Magyar Környezeti Nevelési Egyesület Herman Ottó újító szellemének megfelelően a hazai pedagógiai gyakorlatban új, a legkorszerűbb tanulási elméleteknek megfelelő oktatási – tanulási - nevelési egységeket hozott létre, és ezeket országszerte népszerűsíti.
Ennek keretein belül játékos formában iskolánkban is bemutatjuk utolsó polihisztorunk, Herman Ottó életpályáját.
A tanösvény interaktív módon játékok, feladatok, kirakók, kézműves eszközök segítségével aktív részvételre és az ismeretek elsajátítására ösztönzi a tanulókat.
A Vándortanösvény több helyszínen került felállításra intézményünkben:
Iskolánk Természettudományi laborjában a „Játékok vízzel”, „Játékok levegővel” eszközök segítségével vízzel és levegővel való törvényszerűségeket tanulmányozhattak, egyszerű, de szemléletes kísérleteket próbálhattak ki. „Az élőlények rendszerezése” játékkal próbára tehették rendszertani ismereteiket. A „Nézd meg közelebbről!” játék híres Blabá doboza pedig abban nyújtott segítséget, hogy mikroszkóp, illetve nagyító alatt megcsodálhassanak mindennapi tárgyakat, kristályokat, állatokat, növényeket. A segítő kollégának, Vida Péternek köszönhetően több osztálynak volt alkalma 45 percen keresztül új dolgokat játékosan megtanulni.
A mezőgazdasági gyakorlaton, szabadtéren került felállításra a tanösvény „Ismerkedünk fával” című játéka. Ennek keretein belül tanulóink faágakat és fa keresztmetszeteket rakhattak ki azok kis darabjaiból az évgyűrűk, ágelágazások megfigyelése után. Ugyanitt került kihelyezésre a „Mag-vak-tapintás” játék. Ennek kapcsán párnákba csomagolt magokat tapintás útján azonosíthattak be diákjaink. A „Milyen könnyűek a madarak” játék előre lemért kavicsai segítségével pedig megtapasztalhatták az egyes hazai madarak átlagos testsúlyát. Kovács Árpád tanár úr ügyelt arra, hogy minél többet tanuljanak ezekből az oda érkező diákok.
Szabó Mária tanárnővel a szakiskolás osztályok Kommunikáció óra keretein belül játszhatták a „Madarak és példabeszédek” című játékot. Ezáltal diákjaink eddig kevésbé ismert madarakkal kapcsolatos szólásokat ismerhettek meg játékos formában. A „Pásztorkodáshoz kapcsolódó játékok” segítségével számunkra furának tűnő, régies, pásztorok által használt kifejezések jelentését találhatták ki a tanulók.
A tankonyhán Magyarné Gaál Mária tanárnő és Nagy Tamás tanár úr vezetésével tanulóink tojásos játékokat, kísérleteket végezhettek valódi és fából készült tojásokkal.
Az osztályfőnöki órákon kis csoportokban beszélhették meg tanulóink a „Túlélés tárgyakkal” és a „Felnőtt-nevelés” játékokat. Érdekes volt látni, ahogy elgondolkodnak tanulóink, hogy a minden nap magukkal cipelt eszközeik az életben maradás szempontjából mennyire nagyon értéktelenek. Ahogy az is tanulságos volt, hogy mit mondanának a felnőtteknek saját magukról és korcsoportjukról. És hogy legtöbbjük a több beszélgetést, közös programot ajánlja a szüleinek, hogy jobban megérthessék az életüket.
A legtöbb játék kipróbálására és egyben a Vándortanösvény hét különböző témájúk zászlójának megtekintésére a Társalgóban került sor. Itt Ozsváth Kata és Roicsik Rita tanárnők előzetes beosztása alapján 10 osztály haladt végig és játszott először idegenkedve, aztán annál nagyobb beleéléssel. Kirakhatták itt „Herman Ottó életútját követő nagy kirakót”. Ezt előszeretettel fotózták le, mikor végre elkészültek vele. „A jellemző vízparti madarak”-at ismerhették meg egy 3 dimenziós puzzle kirakása során. Madárodúkat rakhattak ki alkotórészeiből. A „Vejszés játék” kipróbálásával megérthették egy régi halászati mód folyamatát. Valamint a „Bánj óvatosan a természettel!” egyensúlyozós játékának kirakásával próbálkozhattak. Utóbbi a tanár kollégák ügyességét is sokszor megkérdőjelezte, a diákok nagy örömére. A „Melyik madárhoz tartozik?” játék segítségével pedig néhány diákunk életében először ismerkedett a dominózás örömeivel, miközben hazai madarakkal is megismerkedhetett. Mindez Juhász Róbert, Szabó Mária, Varga Antal, Vida Péter, Ozsváth Kata, Huszti Ildikó, Batuskáné Kiss Katalin, Takács Attila, Roicsik Rita, Karácsony Ivett, Enyedi Mónika, Nagy Csilla, Zielbauerné Smidróczki Angéla odaadó munkája nélkül nem valósulhatott volna meg.
Összességében a Vándortanösvény játékai lekötötték diákjainkat, igénybe vette figyelmüket, kézügyességüket, kooperációs képességüket. Viszont kevésnek tűnt az egy hét, amit iskolánk ezzel a programmal tölthetett. Igyekszünk majd ezekből tanulva a mindennapos pedagógiai gyakorlatba bevinni hasonló játékokat, kísérleteket.
Örkény, 2015-09-14
Roicsik Rita
projekt-szervező